It og webutvikling

IT

Få utfordringen. Finn løsningen. Iverksett koding. Repeter.

Vi løser verdens problemer med HTML5, CSS3, JavaScript, PHP, ASP.Net og Python. Vi bygger dingser og gamifiserer samfunnets utfordringer. 

Vi lærer om programmering og koding, databaser, lagringsmetoder, sortering, organisering og behandling. Vi rekker over mye forskjellig programvare og teknikker. Vi lærer å finne de rette verktøyene for å lage det produktet vi vil ha.

Medieutvikling står også sentralt på denne linjen. Gjennom sosiale medier lærer du deg grafisk formgiving, kringkasting og formidling i digitale flater.

Forståelse av hvordan mennesker mottar informasjon er et viktig fokus i undervisningen og er grunnlaget for hvordan vi utvikler fortellerteknikk, brukergrensesnitt og brukeropplevelser.

Vi legger vekt på å forstå de viktigste teknologiene – både hvordan det påvirker oss som mennesker, men også hvordan vi praktisk kan ta det i bruk. AR (kunstig virkelighet), AI (kunstig intelligens), kryptovaluta, smartbriller og autonome droner er eksempler på ting vi undersøker og diskuterer.

Undervisningen er uformell og veksler mellom teori, praktiske oppgaver og prosjektarbeid. Prosjektarbeidene vil være din mulighet til å gå i dybden i emner du interesserer deg for.

Dette Er du med på

  • Koding og programmering
  • Filming og redigering
  • Designutvikling
  • Livestream og flerkamera
  • Menneskelig teknologi
  • 3D-printing og prototyping
  • Idé og tekst
  • Studietur
  • Praksis og fordypning
  • Lage skrytemappe

Designutvikling

Hva betyr det visuelle og hvordan oppfatter vi design? Har typografi stor innvirkning på hvordan innholdet oppfattes? Betyr form, farge og stil noe for budskapet?
Typografi kan skille deg positivt fra andre utviklere. På skolen har vi enormt mye kompetanse på bruk av tekst som visuelt medium som vi mer enn gjerne deler med deg. Du kommer til å skille deg ut!

Menneskelig teknologi

Informasjonsteknologi (IT) skal i teorien hjelpe oss mennesker til å utføre oppgaver og gi oss sosial tilknytning, men fungerer det alltid slik i virkeligheten? Hvordan har verktøyene og mediene endret hvordan vi mennesker samarbeider, jobber og er sosiale med hverandre? Hvem vet for mye om oss? Tar kunstig intelligens(AI) over verden? Vi diskuterer masse om hvordan vi skal lage løsninger, lover og mekanismer som trengs i samfunnet.

Koding og programmering

Denne modulen vil gi deg en grunnleggende innføring i relevant programmeringsspråk, programvare og metoder for koding i digitale flater. Det vil bli forelesninger med påfølgende workshop/prosjekt. Stikkord her blir: Grunnleggende koding i Javascript, HTML5, CSS, applikasjonsdesign (UI/UX) og enkle databaser er stikkord her.

Filming og redigering

Riktig vinkel, godt lys og flyt i historien. Komposisjon, klipp og rytme. Få tilskuernes hår til å reise seg.

Idé og tekst

I nye sosiale medier er tekstproduksjon og nyskaping essensielt. Vi lærer deg å tilpasse informasjon, redigere tekster og vinkle saker slik at de blir sett og lest. Også søkeord og tagger kan være avgjørende for å treffe det rette publikummet.
Hos oss blir du også utfordret kreativt. Nye idéer ser dagens lys og du blir i stand til å gi de liv.

Fiksing og problemløsing

Bruk og utvikle din evne til å forstå hva som er galt og hvordan utfordringer løses. Vi har et eget verksted hvor du får tilgang til verktøy, utstyr og kunnskap til å fikse en PC eller en annen duppeditt.

Livestream og flerkamera

Bring seerne dit det skjer, når det skjer. Å lage en god livestream er mer enn å åpne en app på telefonen. Vi lager produksjoner som ligner mest på TV-sendinger, hvor elevene fyller funksjonene og rollene for å skape den nerven og flyten som skaper uforglemmelige øyeblikk.

3D-printing og prototyping

På verkstedet har vi flere 3D-printere som står til elevenes disposisjon. Vi har også endel annet utstyr som trengs for å fabrikkere gode og funksjonelle prototyper.

Vi har også kompetanse på design og modellering av 3D-objekter ment for produksjon som du selvsagt får ta del i om du interesserer deg for hvordan vi lager dingser i fremtiden eller egentlig allerede nå.

Studietur

Vi planlegger for en tur til San Francisco. Der har vi mulighet til å besøke skoler, gründere, bedrifter og miljøer som er relevante faglig. På turene arbeider vi også med kreative oppgaver.

Skolepengene dekker studieturens reise og overnatting, men mat utenom frokost, noe transport og enkelte aktiviteter dekkes av eleven underveis. Det er mulig å velge bort studietur mot et alternativt opplegg.

Praksis og fordypning

I praksisperioden kan du enten ha relevant praksis i en bedrift, eller du kan jobbe med et eget prosjekt. Slik kan du gå i dybden på noe av det du lærer gjennom skoleåret.

Skrytemappe

Du vil få veiledning i hvordan du kan samle eksempler på arbeid du har gjort, hva du bør og hvordan du kan vise frem din kompetanse. Dette kan komme godt med i videre valg av studier og jobb.
Lær å skape din online skrytemappe du når som helst kan dele til en potensiell arbeidsgiver.

Dette trenger du:

  • Gyldig pass og reiseforsikring for hele skoleåret.
  • Egen bærbar datamaskin.
    Vi bruker stort sett gratisprogrammer, men Adobe Creative Suite får du av skolen så lenge du er elev. Du får også gratis tilgang til Office 365 med Word, Excel og Outlook m.fl. tilgjengelig.
  • Tegne- og skrivesaker
  • Hvis du har en egen gaming-PC har vi et eget LAN-rom hvor du kan rigge deg til. Da kan du bli bedre kjent med de andre gamerne på skolen.

Lærer på IT og webutvikling

Tord Kristian Skancke er en komplisert type med en enkel sjel. Han har bakgrunn som politisk rådgiver, foreleser, webutvikler, folkevalgt, musiker, videojournalist, VR-produsent og nå lærer hos oss.

Hans viktigste egenskap er hans vinnende engasjement og smittende, dog underlige, humor. Hans kunnskaper innen mange tekniske fagområder kommer også godt til nytte når elevene skal lære disipliner innen IT, programmering, medier eller musikk.

 

Tord Kristian Skancke er lærer på IT.