Content creator
Filmens fantastiske fortellerkraft er minst like magisk i dag som da dine tippoldeforeldre stod i kø foran kinoen. Levende bilder er drivkraften for gode historier på sosiale medier.
Du må gjerne komme til oss med et ønske om å synes ute i verden. Kanskje enda bedre om du har en brennende interesse eller en god sak du ønsker skal gå viralt. Da kan du bruke året til å lære produksjonsteknikker samtidig som du utvikler fanbasen din.
Enten du vil jobbe foran kameraet og utvikle din egen stil, trives best som intervjuer og formidler eller simpelthen elsker regi, dramaturgi og historiefortelling dette en linje for deg.
Designforståelse og utvikling
Hva betyr visuell fremtoning og hvordan oppfatter vi design? Hvorfor har typografi så stor innvirkning på hvordan innholdet oppfattes? Hvordan finner vi form, farge og stil for å formidle et budskap?
En «glemt» kunst som typografi kan skille deg positivt fra andre utviklere. På skolen har vi enormt mye kompetanse på bruk av tekst som visuelt medium som vi mer enn gjerne deler med deg. Du kommer til å skille deg ut!
Journalistikk
Uansett hva du vil jobbe med innen media, må du uttrykke deg presist og godt. Du må fange leseren, lytteren eller seeren. De journalistiske metodene brukes av både markedsførere, bloggere, vloggere, Youtube-ere og innholdsprodusenter. Lær å lage gode titler, spisse saker og gjennomføre gode intervjuer.
Fake news
Hva er egentlig fake news? Hvordan kan man finne ut om noe er sant eller ikke? Kildekritikk har aldri vært viktigere. Hos oss får du både lære hvordan du bruker kilder på en god måte i ditt eget arbeid, og hvordan du kan avsløre falske nyheter og dårlig kildebruk hos andre.
Markedsføring
I likhet med journalistikk, handler også markedsføring om å kommunisere med et publikum. Hovedforskjellen er at du ikke står fritt i valg av kilder, og at du fokuserer på den positive siden av virkeligheten. Tradisjonelle markedsføringsmetoder brukes av flere enn reklamebyråene. Skal du overleve som frilanser, må du lære å markedsføre deg selv.
Content marketing
Innholdsproduksjon, content, content marketing, kjært barn har mange navn. Uansett hva det kalles skriker bransjen etter folk som kan fortelle historier på nye måter. Content marketing ligger i gråsonen mellom markedsføring og journalistikk, og bruker metoder fra begge. Hos oss vil du lære å lage innhold som bygger opp et positivt omdømme til en bedrift uten å være tradisjonell reklame med fokus på salg. Her er det bruk for både folk som kan skrive, ta bilder, filme og redigere. Og aller helst, noen som kan litt om alt.
Sosiale medier
Hvordan få en million følgere på Instagram, Snapchat eller Youtube? Hvordan bygge opp din egen Youtube-kanal? Hvordan blir man egentlig en influencer? Hvordan bør en video bygges opp for å få folk hekta? Hvor lange bør videoene være? Er det best med tre eller fire bilder? Hvor kort eller lang bør teksten være? Hvor ofte bør og når på døgnet bør du egentlig publisere? Vi kan ikke gi deg oppskriften, men vi kan lære deg noen tips og triks som funker.
Praksis/eget prosjekt
Vi mener at man lærer aller best av å prøve seg i arbeidslivet, men vi vet at det ikke alltid er like enkelt å finne et praksissted. Hvis du finner et sted å jobbe, kan du være der i to uker og prove noe av det du har lært på skolen. Det er opp til deg å finne den praksisplassen du har aller mest lyst på, men vi hjelper deg selvsagt i letingen. Hvis du heller vil jobbe med et selvvalgt prosjekt kan du gjøre det i samme periode på skolen eller hjemme. Du vil naturligvis få veiledning underveis.
Studietur
I løpet av året reiser vi på to studieturer, en kort og en lang. I de siste årene har vi vært i Berlin og New York, men dette kan endre seg. Uansett hvor vi reiser, vil vi fylle dagene med spennende opplevelser, læring og kos. Skolepengene dekker reise og opphold, men du må selv betale for mat utenom frokost, noe lokal transport og noen aktiviteter.
Hva venter du på?
Vi tar i mot søknaden din i dag!