Verdien av NÅ!

Linjefag, Sosial medieproduksjon

Klokken 04.30 rister det i en smartklokke på armen. Noen har vært så spente at de nesten ikke har sovet. Vi skal lage direktesending.

1
Elevene Henrikas og Abdullah styrer fjernstyrte kameraer, legger på supringer og bildemikser sendingen som går direkte på konferansens Facebookside. Faglærer Tord Kristian Skancke veileder og griper en sjelden gang til knappene.
Foto: Hans Erik Sørum

For en som driver med medieproduksjon er det lite som er så spennende, morsomt og nervepirrende som en direktesendt flerkameraproduksjon. Det spiller ikke så stor rolle hvor mange seere du har eller hva du skal produsere. Du skal formidle det som skjer uten mulighet for å rette noe i klippen.

Dette adrenalinkicket fikk fem av elevene ved Sosial Medieproduksjon føle på kroppen når de sammen med Tord Kristian Skancke, lærer ved Sosial medieproduksjon, skulle produsere livestream fra Nordic VR Forum på Hamar. Det er litt av en ilddåp å være med på en nesten 8 timer lang sending den første gangen du gjør det.

– Denne konferansen er perfekt å bruke som treningsarena for flerkameraproduksjon. Alle foredragene er godt forberedt. Lyden ferdig mikset inn til oss, så vi produserer «bare» bildemiksen, fjernstyrer kameraer og legger på titler. Storskjermproduksjonen viser dessuten mange videoinnslag under foredragene – noe som gir streamen viktige avbrekk av forhåndsprodusert innhold, sier Tord.

Læreren prøver å få det til å høres enkelt ut, men vi antar at det legges ned mye mer arbeid enn hva det fremstår som for at produksjonen skal se proff ut på Facebook-profilen til oppdragsgiveren. En del av streamen finner du her, om du selv vil bedømme kvaliteten.

1
Etter opprigg tidlig på morgenen. Drikkepause og en erkjennelse av hvor mye jobb som legges ned før første bilde ruller over skjermen til en Facebook-bruker.
Foto: Hans Erik Sørum

– Hvor kan vi lære mer om dette? Kan vi ikke gjøre dette hver dag, spør Nittra, elev på Sosial medieproduksjon i det hun har avviklet sin første blokk på konferansen.

Etter at sendingen er ferdig snakker elevene sammen om dagen som har vært. De er sugne på flere slike muligheter. Det er spesielt det at produksjonen er direktesendt de synes er både spennende og morsomt. Det skaper et moment, en inspirasjon og en entusiasme.

1
Fra posisjonen til kamera nummer tre. Totalt fire kameraer var i bruk under produksjonen, i tillegg til en feed fra storskjermsproduksjonen. Tre av kameraene var fjernstyrte, mens det fjerde var et håndholdt, operert av elevene selv.
Foto: Hans Erik Sørum

– Alle feil kommer på lufta, så man lærer også å gjøre noen av feilene om til noe som for seeren oppleves som et bevisste valg, avslører Tord.
– Det er mye «art by accident» i TV-produksjon. Det er verdien av NÅ.

Share this Post:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.